Projects

Recent posts

Mixology

La oss anta at du planlegger en cocktail-aften. Du har ingrediensene klare til travere som "Hedgehog in the Fog", "Bebbo", "The Communist", "La Floridita Daiquiri", "Bunny Hug", samt retro stayere, som "Harvey Wallbanger" og "Mojito"  Men så...., oppdager du, til din store fortvilelse at du mangler to kritiske ingredienser til "The Monkey Gland", "Cornichon" og "The Asylum Cocktail". Du leter i skuffer og skap, men klarer ikke lokalisere hverken Grenadine eller banan-sirup. Butikken er stengt ! Krise ! Hva gjør du ? Jo, du googler - like desperat som en nyutdannet utviklier, som nettopp har landet i et stort legacy C++-prosjekt. Og så kommer du [...]

Game of Life

Jeg antar at regulerende myndigheter allerede har tenkt på dette, men jeg lurer på en ting. Et autonomt kjøretøy er konseptuelt enkelt. Et sett med sensorer registrerer informasjon fra bilen selv, og fra omgivelsene. En "svart boks" mottar denne informasjonen og spytter i sanntid ut det neste kontrollsignalet til bilen. Hvilke kontrollsignaler som gis er avhengig av hvilke mål som skal oppnås, samt hvilke risikofaktorer som skal minimaliseres. Typiske mål kan være: Å nå bestemmelsesstedet Å ikke medføre skade på omgivelser,.. andre trafikanter,... kjøretøyet selv, eller... kjøretøyets fører og passasjer. Disse målene, kan avhengig av situasjon, utelukke hverandre. Det kan oppstå situasjoner [...]

By |October 21st, 2016|Categories: Rants|0 Comments

Gameroom 2.0

For et halvt år siden, så la jeg gulvet i spillrommet. Siden da, så har det skjedd absolutt ingenting der inne. Rommet har i praksis fungert som et flipper- og komponent-lager.  Jeg har i løpet av 2016, sammen med partner in crime, Øyvind, skrudd mer flipper enn jeg har gjort i de foregående 49 årene. Dette for å holde maskinene til Pop Bumper i live nede i kjelleren på Work-Work.  Hjemmeflipperne har blitt noe stemoderlig behandlet og har også gjerne blitt benyttet som donormaskiner. Men nå skal de gamle klassikerne vekkes til liv igjen. I går, så tok jeg tak i Doctor Who, [...]

Stumbler – part II (a few iterations later)

Å forsøke seg på noe man ikke kan, er makerens mantra, samt en ypperlig kilde til læring (gitt at man da ikke ender opp med en Darwin Award i prosessen). En god læringskurve krever et minimum av surfe-skills, samt et Dirk Dale soundtrack. Å gjøre noe som involverer flere ting man ikke kan - minner mer om å surfe på bølger, pisket opp av Dirac. Jo større fart du har inn i ting som ser ut som delta-funksjoner, jo vondere gjør det når du treffer. Newton... Jeg startet med det jeg kunne, dvs å source deler, samt 3D-printe [...]

Service definert.

Strømmen gikk her en dag, og når den kom på igjen, så hadde sentralenheten for varmereguleringen i huset tatt kvelden. Du kjenner sikkert igjen den litt synkende følelsen du får, når du er stilt ovenfor et defekt stykke teknologi, som kun en elektriker med svart belte i fakturering, kjøregodtgjørelse, samt kunsten å ikke møte opp til avtalt tid, er i stand til å fikse ? Den følelsen var i ferd med å sette seg, da det plutselig slo meg at vi lever i det herrens år 2016, og at produsenten av utstyret sikkert er å få tak i på nett. [...]

By |October 8th, 2016|Categories: Electronics|0 Comments

Stumbler – part I (Code name “Karma”)

Rasket med meg en BBC Micro:Bit hjem fra jobb. Dette er en liten datamaskin, som blir delt ut til alle 11-12-åringer i England. Det sitter en nRF51822 (ARM Cortex M0) fra Nordic Semiconductor på den. Den har magnetometer og akselerometer. Man har knapper og leds. Det er en høyst hackbar sak, og ungene kan programmere den i JavaScript, Python, eller i Microsoft sin Block Editor. Hvis du kobler Micro:Bit til en datamaskin via USB, så vil den dukke opp som en ekstern disk. Man slipper ganske enkelt den kompilerte hex-fila ned på denne disken og så er den programmert. Du kan også programmere [...]